Mołdawia – żywa legenda
Podczas Targów Prowein 2017 Mołdawia zaprezentuje ponad 350 wyjątkowych win – wszystko pod jednym hasłem promocyjnym Wine of Moldova, gwarantujący jakość krajowych produktów.
Od zaprezentowania spójnej marki Wine of Moldova minęły właśnie trzy lata – premiera nastąpiła podczas największych targów winiarskich Prowein w Düsseldorfie. W tym roku odwiedzający będą mogli przekonać się, jak wielki skok jakościowy dokonał się w ostatnich latach w mołdawskim winiarstwie. Wine of Moldova zebrała rekordową liczbę 35 producentów, którzy mają silnie reprezentować nową generację win, łączących siłę wielowiekowej tradycji oraz inspirację nowoczesnymi technologiami. Szczególne miejsce w mołdawskiej ofercie podczas targów zajmą wina wytwarzane z lokalnych odmian, wyrażające różnorodność mołdawskiego terroir, ale przy tym odpowiadające na potrzeby konsumentów, zainteresowanych coraz bardziej stylem win z Mołdawii. Lokalna sztuka blendu zostanie zaprezentowana podczas innowacyjnej, interaktywnej degustacji, którą poprowadzi Robert Joseph – bardzo doświadczony krytyk winiarski o międzynarodowej renomie.
Uczestnicy będą także mieli możliwość stworzenia własnego wina, łącząc odmiany międzynarodowe i lokalne, charakterystyczne dla tradycyjnego mołdawskiego winiarstwa, takie jak viorica, rara neagra, feteasca neagra, feteasca alba czy feteasca regala, które dobitnie wyrażają lokalne terroir.
Stoisko Wine of Moldova to także możliwość – z pomocą nowoczesnych technologii – wirtualnej wycieczki po największych piwnicach świata, które znajdują się właśnie w Mołdawii.
Strukturalna transformacja
W ostatnich latach Mołdawia z sukcesem odmieniła sposób myślenia o winie i przemyśle winiarskim, wprowadzając zmiany w obszarze światopoglądowym i biznesowym – ich celem było przede wszystkim podniesienie jakości produktu. Od 2013 roku obowiązuje tu system kontroli jakości i pochodzenia wina, bazujący na tym stosowanym przez kraje Unii Europejskiej. Jego celem jest podkreślanie odrębności win z różnych regionów. Aktualnie w Mołdawii istnieją cztery istotne regiony winiarskie: Valul lui Traian, Stefan Voda, Codru oraz Divin. Wielostopniowa procedura obejmuje cały proces produkcji wina: w oparciu o praktyki europejskie, jest rozwijany rejestr nasadzeń oraz produkcji wina. Obowiązuje także ocena organoleptyczna win – w skład takiego panelu wchodzą uznani i certyfikowani degustatorzy.
„Wine of Moldova” stało się znakiem jakości, formalnie wspieranym i wzmacnianym przez organ państwowy NOVW (National Office for Vine and Wine). Ten znak zostanie umieszczony na wszystkich winach, które przejdą rygorystyczną kontrolę jakości, stając się jednocześnie napędem dla krajowego marketingu i budząc zaufanie konsumenta. Według Gheorghe Arpentina, dyrektora NOVW, wprowadzenie znaku „Wine of Moldova” to wielki krok i symbol zmian, ale równocześnie wzmocnienie przekazu kierowanego do partnerów biznesowych. Organizacja wprowadza aktualnie kompleksowy plan promocyjny i marketingowy, którego celem jest dywersyfikacja rynków zbytu oraz wzrost eksportu krajowego wina.
Tylko w ciągu ostatniego roku wina mołdawskich producentów zdobyły 45 złotych, 56 srebrnych i 64 brązowe medale na międzynarodowych konkursach winiarskich, podczas których wyróżnienia zdobyła jedynie 1/3 nadesłanych win. Producenci z Mołdawii uczestniczyli w wielu targach branżowych, m.in. w Chinach, Niemczech, Japonii czy Korei Południowej, gdzie prezentowali zupełnie nowe oblicze win ze swojego rodzinnego kraju. Istotne były także wydarzenia w obszarze B2B w Europie czy Stanach Zjednoczonych.
Mołdawskie wina są obecne na pięćdziesięciu światowych rynkach – głównie w krajach Unii Europejskiej, w których popyt na wina z Mołdawii stopniowo rośnie od roku 2013, kiedy podpisano porozumienie obejmujące DCFTA (Deep and Comprehensive Free Trade Area). Wzrost eksportu oraz ukierunkowanie na rynki zachodnie były wspierane przez spójny branding oraz strategię marketingową NOVW pod coraz bardziej rozpoznawalnym znakiem „Wine of Moldova”.
Powierzchnia Mołdawii wynosi 33 843 kilometry kwadratowe, ale winnic jest tu więcej niż np. w całych Niemczech (ok. 114 000 hektarów). W ostatnim roku w nowe technologie w piwnicach, winnice i marketing zainwestowano w Mołdawii ponad 798 mln dolarów.
Wyniki w skrócie
Analiza eksportu win mołdawskich w roku 2016 pokazuje znaczący jego wzrost w takich krajach jak Chiny (+66%), Rumunia (+38%), Polska (+13%), Słowacja (+8%) czy Czechy (+6%). Wiążąc się współpracą z nowymi krajami, Mołdawia chce przede wszystkim uniezależnić się od Rosji i krajów byłego ZSRR, których udział w eksporcie mołdawskiego wina wynosił dwie dekady temu ponad 90% (obecnie spadek do 30% win butelkowanych, które stanowią ok. 40% eksportu wina z Mołdawii). Eksport wina luzem to wciąż istotny czynnik, ale jego jakość także stabilnie rośnie w ostatnich latach.
Podczas targów Prowein 2017 Mołdawia poszukuje głównie partnerów biznesowych z Niemiec i Europy Środkowej, krajów Beneluksu, Wielkiej Brytanii i Skandynawii. Dla tych krajów doskonały stosunek ceny do jakości mołdawskich win może stanowić istotną wartość.
John Salvi MW z Wielkiej Brytanii, jak wielu innych wybitnych znawców wina, śledził przemiany w Mołdawii w ciągu ostatnich lat, dochodząc do pozytywnej konkluzji: „Mołdawskie wino zmieniło się i jestem pod wielkim wrażeniem, zwłaszcza gdy chodzi o wina czerwone, które stały się ekspresyjne, wyrażające lokalne terroir, ale tez potrafia wyróżniać się na tle win z innych krajów na międzynarodowych rynkach. Każdy może mieć cabernet sauvignon czy merlot, ale Mołdawia pokazuje swoją wyjątkowość poprzez autentyczne wina wytwarzane z lokalnych odmian”. Z kolei Paweł Gąsiorek dodaje: „Przyszłość Mołdawii to przede wszystkim podkreślanie i promowanie lokalnych szczepów, takich jak feteasca czy rara neagra, które czynią ją wyjątkową na tle innych winiarskich krajów i są coraz bardziej interesujące”.
Co czyni Mołdawię wyjątkową
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że historia wina w Mołdawii ma niemal 3000 lat. Symbolem winiarstwa, ale także odradzania się kraju oraz przedmiotem wielu lokalnych legend jest biały bocian. Mołdawscy producenci zwykli mówić, że „wino było wyrabiane przez wiele pokoleń w największych piwnicach świata, doceniane przez konsumentów z całego świata, ze wschodu i z zachodu, było przedmiotem legend, których można wręcz dotknąć”. Być może nie jest przypadkiem, że Mołdawia przypomina kształtem kiść winogron, skoro wino odgrywa bardzo ważną rolę w życiu trzech milionów mieszkańców kraju. Mołdawianie koncentrują się na winie także w rozwoju lokalnej turystyki: wśród turystycznych atrakcji znajdują się najdłuższe piwnice świata (w dawnej kopalni wapienia), które formują labirynty o długości 200 km i są wpisane do Księgi Rekordów Guinessa. Inne ciekawe miejsca to liczne klasztory oraz niezliczone, nienaruszone naturalne krajobrazy.
Największa kolekcja win na świecie, licząca ponad 1,5 miliona butelek, jest przechowywana na głębokości 80 metrów w skrzyniach utrzymanych w gotyckim stylu, w podziemnych galeriach Mileştii Mici, mieszczących się jedynie 10 km od stolicy Mołdawii – Kiszyniowa. Mileştii Mici to konstrukcja utrzymana w stylu mołdawskich fortec feudalnych. Te niezwykłe piwnice to także ponad 50 km podziemnych galerii, gdzie można zapoznać się z całym procesem produkcji wina czy uprawy winorośli, a także obejrzec dojrzewające w beczkach i butelkach wino. Goście mogą podróżować po piwnicach samochodami lub rowerami, ewentualnie pieszo po uliczkach biorących swoje nazwy m.in. od nazw lokalnych szczepów.
Innym bardzo symbolicznym i znanym miejscem jest podziemne miasteczko winne Cricova.
Tutejsze piwnice rozciągają się na długość 70 kilometrów, a Cricova – założona w 1952 roku – to największy producent win musujących w Mołdawii, stosujący metodę tradycyjną wtórnej fermentacji w butelce. Cricova to także winoteka narodowa, gdzie znajdują się ogromne zbiory wina, a wśród nich legendarne roczniki znad Mozeli, Burgundii, Bordeaux czy porto. Najstarsze wino w tej kolekcji – Easter Jeruzalem – pochodzi z 1902 roku.
Przynajmniej dziesięciu innych producentów mołdawskich otworzyło w ostatnim czasie odwiedzającym swoje piwnice, oferując wizyty, degustacje, a w niektórych przypadkach także noclegi. Co roku rośnie także ilość festiwali i imprez winiarskich na terenie całej Mołdawii – ich sukces jest olbrzymi, o czym świadczy fakt, że uczestnicy spoza kraju stanowią już ponad 19% wszystkich odwiedzających.
Robert Joseph po kilku wizytach w Mołdawii jest przekonany, że kraj ten „ma szansę być doskonałą mieszanką tego, co najlepsze w filozofii Nowego Świata oraz tego, co tradycyjne i związane z wyjątkowym terroir”.