Marks & Spencer Rare Pedro Ximénez
Marks & Spencer Rare Pedro Ximénez
Rzadko polecamy na Winicjatywie wina słodkie. Te tanie są zwykle słabe, a te dobre często kosztują sporo. Przyczyna jest prosta: produkcja win słodkich kosztuje więcej niż win wytrawnych, m.in. dlatego, że plon z tej samej winnicy jest 2, 5, a nawet 20 razy mniejszy. Poza tym w Polsce nie mamy rozwiniętej kultury wina słodkiego (mamy tylko subkulturę półsłodkiego) i dostępność dobrych słodziaków jest u nas ograniczona.
A jednak zdarzają się wyjątki. Na przykład słodkie sherry Pedro Ximénez (przez bywalców zwane PX). Kto go raz spróbował, zapamięta ten smak na zawsze, bo jest do niczego niepodobny: PX jest niesamowicie gęsty, smakuje jak winogronowy syrop podlany dżemem figowym. Smakuje prawie nie jak wino, tylko jak likier. Tej zmysłowości trudno się oprzeć.
PX robi się z rodzynek, a egzemplarz z Marks & Spencer to faktycznie rodzynek – dla brytyjskiej sieci robi go Emilio Lustau, bodaj najlepszy producent sherry, o którym pisaliśmy już tu. I najlepsza wiadomość – ten płynny orgazm kosztuje w Marks & Spencer tylko 31,99 zł za butelkę 375 ml. A taka ilość jest idealna dla dwojga, bo PX nie da się dużo wypić ;-)
Źródło wina: nadesłane do degustacji przez Marks & Spencer.