Najlepsze polskie etykiety win
W ramach VIII Konwentu Polskich Winiarzy po raz pierwszy odbędzie się konkurs na najlepszą etykietę polskiego wina gronowego. Etykiety, według następujących kryteriów: estetyka etykiety, oryginalność wzornictwa, dostosowanie projektu do produktu, jakość i technologia druku oceniło jury w składzie:
Luks Piekut, autor cenionego bloga winiarskiego Lampka Wina, równolegle prowadzący studio kreatywne LUKSEMBURK; Piotr Wadowski, absolwent wydziału Grafiki ASP Kraków, dyrektor artystyczny w Opus B Brand Design, od 10 lat zajmujący się kreacją i projektowaniem marki dla firm polskich oraz międzynarodowych; oraz przewodnicząca Ewa Wieleżyńska, zastępczyni redaktora naczelnego Magazynu Wino, recenzentka sztuki, w przeszłości redaktor naczelna portalu Latarnik, prowadziła Galerię CBBM w Fabryce Koronek i współdziałała z Galerią Klimy Bocheńskiej. (Pełne sylwetki jurorów prezentujemy tutaj).
A oto werdykt jury:
I nagroda: Winnica Adoria
Pierwsze miejsce przyznajemy etykiecie, która naszym zdaniem jako jedyna odrobiła porządną lekcję z dziedziny pozycjonowania marki. Każdy element etykiet Adorii (kompozycja, liternictwo, kolor, rodzaj papieru) podkreśla jakość produktu i komunikuje, że mamy do czynienia z winem “z wyższej półki” – eleganckim, nowoczesnym, na światowym poziomie. Konsument z pewnością odbiera to wino jako poważne i warte spróbowania. Etykieta jest klasyczna, stonowana, jedynym minusem jest tu brak jakiegoś oryginalnego charakteru, który pozwalałby winom Adorii rzucać się w oczy na półce.
II nagroda: Dom Bliskowice
Drugie miejsce przyznajemy etykietom, których estetyka wydaje nam się spójna z koncepcją sprzedawanego produktu . W etykietach Domu Bliskowice odręczny charakter liternictwa dobrze współgra z typem produktu, jakim jest wino z niewielkiej winnicy. Mocne skontrastowanie kolorowych liter lub cyfr z czarnym tłem daje ponadto mocny impakt na półce z winami – etykiety są zauważalne i zapadają w pamięć. Zdecydowanym minusem jest tutaj, posługując się reklamowym żargonem: słaby branding: logo i nazwa winnicy nie są należycie wyeksponowane.
III nagroda: Winnica Gorło
Wyróżniamy tu przede wszystkim oryginalny pomysł. Każda etykieta Winnicy Gorło jest ręcznie malowana przez panią Monikę Dąbkowską. I każda jest niepowtarzalna. Pomysł ten, co oczywiste, nie sprawdziłby się przy dużej produkcji, uważamy jednak, że w tym wypadku indywidualizacja etykiet podnosi wizerunek produktu i podkreśla jego unikatowość. Minusem jest tutaj to, że wątłe liternictwo nie wytrzymuje konkurencji z atrakcyjnością malowanych ptaszków, a co za tym idzie, marka winnicy jest zupełnie niezauważalna.
Prezentujemy również wszystkie pozostałe etykiety zgłoszone do Konkursu:
Kolejna edycja konkursu odbędzie się w 2014.