Winicjatywa zawiera treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich.

Treści na Winicjatywie mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz.U. 2012 poz. 1356).

Winicjatywa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, zbierając anonimowe dane dotyczące korzystania z portalu (strona wejścia, czas trwania wizyty, klikane linki, strona wyjścia, itd.) za pomocą usługi Google Analytics lub podobnej. Zbierane dane są anonimowe – w żaden sposób nie pozwalają na identyfikację użytkownika.

Opuść stronę

Efekt wielkich porto

Komentarze
Podobno w czasach recesji spada sprzedaż dóbr luksusowych o dużej wartości, rośnie natomiast produktów ekskluzywnych stanowiących mniejszy wydatek. Jeżeli chwilowo nie stać cię na mercedesa, rekompensujesz to sobie bajecznie drogim winem. Zjawisko to nazywa się efektem szminki. Zaobserwowano, że, kiedy spada popyt na drogie torebki, rozchwytywane są właśnie luksusowe pomadki. W świecie porto zachodzi zjawisko odwrotne: gdy rynek win wzmacnianych się kurczy, oczy winomanów kierują się na najwyższą półkę.
© Sławomir Sochaj
Początek XXI wieku nie należy do najszczęśliwszych okresów w ponad trzystuletniej historii porto. Pomiędzy rokiem 2005 a 2015 jego sprzedaż na kluczowym rynku brytyjskim spadła o ponad jedną czwartą. W ostatnich latach ten spadkowy trend wyhamowuje, co producenci z Vila Nova de Gaia (dzielnicy Porto, gdzie mieszczą się najsłynniejsze składy wina) zawdzięczają w dużej mierze przemyślnemu marketingowi. Spece od promocji wielkich domów dwoją się i troją, żeby odkurzyć wizerunek poczciwego staruszka i uatrakcyjnić go w oczach pokolenia tzw. millenialsów. Głośnym echem odbiła się niedawno zmiana butelek porto tawny Sandemana na przezroczyste i bardziej nowoczesne. Coraz modniejsze stają się także koktajle z porto w rolach głównych, takie jak Portonic, Suburban i wiele innych. Wizerunek porto podrasowuje się, przedstawiając go jako idealnego kompana deserów, czekolady, a nawet cygar.
Dalsza część tekstu dostępna tylko dla prenumeratorów Fermentu

Zaprenumeruj już teraz!
i zyskaj dostęp do treści online, zniżki na imprezy oraz szkolenia winiarskie!

Zaprenumeruj!