Ameryka od kuchni i w kieliszku
Amerykańska wołowina, alaskański łosoś, słodkie ziemniaki z USA i kalifornijskie wina były bohaterami serii spotkań zorganizowanych pod wspólnym hasłem „Ameryka od kuchni” w trakcie Kongresu Szefów Kuchni, 9 października w Warszawie.
Obszerne stoisko pod szyldem „Ameryka od kuchni” przypominało nieco wiecznie tłoczny, pełen barów skwer przy Fisherman’s Wharf, na północnym nabrzeżu San Francisco. Brakowało może tak popularnej tam chowder soup, czyli zabielanej zupy rybnej ze skorupiakami, było za to wiele potraw z pochodzącego z Alaski łososia, kuchnia wydawała na bieżąco dania z amerykańskiej wołowiny, no i lało się kalifornijskie wino. Na stanowisku degustacyjnym można było spróbować win od Backhouse, Beringera, Bread & Butter, Delicato, Douglas Hill, Echo Falls, Ironstone, Long Barn, Roberta Mondaviego, Ridge, Seghesio i Wente. Od sauvignon blanc po chardonnay, od caberneta po zinfandela.
W ciągu dnia odbyły się trzy seminaria przygotowane przez Tomasza Prange-Barczyńskiego, naszego redaktora, a także współautora i prowadzącego serial o winach ze Słonecznego Stanu „Kalifornia w butelce” (Kuchnia+, 2010). Była więc mowa o ogólnych zasadach łącznia wina i jedzenia oraz dwa warsztaty poświęcone łączeniu win kalifornijskich z potrawami z łososia i z wołowiny. W degustacjach, obok dziennikarzy i blogerów winiarskich i kulinarnych, udział wzięli też szefowie kuchni, którzy na żywo komentowali same wina i potrawy, jak i proponowane połączenia
„Ameryka od kuchni” to program informacyjno-edukacyjny prowadzony w tym roku przez Departament Rolny Ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce. Bierze w nim udział większość zrzeszeń producentów artykułów rolno-spożywczych z USA obecnych na rynku europejskim, m.in.: Wine Institute, Alaska Seafood Marketing Institute, U.S. Meat Export Federation, California Prune Board, North Carolina Sweet Potatoes, Cranberry Marketing Committee i Hop Growers of America.
Celem programu jest informowanie i poszerzanie wiedzy w Polsce na temat amerykańskiej żywności, napojów i składników potraw.
Winicjatywa.pl i „Ferment” były patronami medialnymi wydarzenia