Winicjatywa zawiera treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich.

Treści na Winicjatywie mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz.U. 2012 poz. 1356).

Winicjatywa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, zbierając anonimowe dane dotyczące korzystania z portalu (strona wejścia, czas trwania wizyty, klikane linki, strona wyjścia, itd.) za pomocą usługi Google Analytics lub podobnej. Zbierane dane są anonimowe – w żaden sposób nie pozwalają na identyfikację użytkownika.

Opuść stronę

Polskie wina w SPOT.

Akademia Kulinarna SPOT. to EAT i Magazyn Wino zapraszają 13 czerwca 2015 roku ponownie do SPOT. na cykl wydarzeń poświęconych polskim winom, cydrom oraz serom.

Kolejny raz w Poznaniu będziemy mogli w jednym miejscu gościć najlepszych polskich winiarzy, wytwórców wysokiej jakości serów z małych serowarni oraz po raz pierwszy producentów cydru.

 

Gdy w ubiegłym roku podczas pierwszej edycji dyskutowaliśmy o perspektywach polskiego winiarstwa nikt się nie spodziewał, że rozwój rodzimej produkcji tak szybko będzie nie tylko pokonywać kolejne biurokratyczne przeszkody, co i zdobywać swoich konsumentów. Dzięki decyzji Barbary i Marcina Płochockch polskie wino (Sudomir Rubin) trafiło w zasadzie „pod strzechy”; Mirek Jaxa Kwiatkowski z Piotrem Lutym dowiedli, że nie tylko pasja, ale także rygor biznesplanu i odważne decyzje (wina świętomarcińskie ze Srebrnej Góry) pomagają odnieść rynkowy sukces; Krzysztof Fedorowicz po prawie stu latach odrodził produkcję zielonogórskich win musujących (Gempler Sekt 2013 z Winnicy Miłosz); a Maciej Sondij zaprezentował wina Domu Bliskowice na wiedeńskiej edycji najważniejszych targów win naturalnych – RAW Artisan Wine Fair, a Magzyn Wino z okazji IX Konwentu Winiarzy Polskich wydał specjalny dodatek poświecony polskim winom. A to tylko garść przykładów.

 

Nie mniej dynamicznie na polski rynek wkroczyły cydry. Jeszcze dwa lata temu znaliśmy je przede wszystkim z oferty zagranicznych sieci handlowych. Latem ubiegłego roku swoje cydry sprzedawało już kilkudziesięciu rodzimych producentów. Trudno ocenić, na ile na wzrost zainteresowania cydrem miało wpływ embargo Rosji na polskie owoce i warzywa oraz ogólnopolska akcja „jedź jabłka – pij cydr”, na ile chęć sprawdzenia się polskich winoogrodników i piwowarów na zupełnie nowym rynku, a na ile genetyczny rozwój. W każdym razie chętnych do produkcji jest coraz więcej, a kolejne festiwale dowodzą, że przybywa także odbiorców. Cieszy szczególnie rozwój produkcji rzemieślniczej, ze świeżego soku jabłkowego, w większości wytrawnej, pozbawionej sztucznych dodatków: Cydr Ignaców Tomasza Porowskiego i Marcina Hermanowicza, Cydr Wielkopolski Katarzyny i Tomasza Rembowskich, Jabłecznik Trzebnicki Henryka Nowakowskiego czy Kwaśnie Jabłko Marcina Wiechowskiego.

 

Nie mniej dynamicznie rozwija się także polskie serowarstwo, którego rzemieślniczą część Gienio Mientkiewicza nazwał „serami zagrodowymi”. Różnorodność tych produkowanych w sposób tradycyjny serów, często w niewielkich, rodzinnych gospodarstwach musi budzić respekt. Ale co jeszcze ważniejsze: coraz częściej zaskakują też najwyższą jakością. Niestety efektów żmudnej pracy rodzimych serowarów nie spotkamy w przeciętnym, polskim sklepie spożywczym. Sytuację ratują powstające w wielu miejscach sklepy specjalistyczne, w których te znakomite produkty stanowią istotną część oferty.

 

Wielu z najważniejszych producentów polskich win, cydrów i serów będziecie mogli spotkać osobiście już w sobotę, 13 czerwca.
———————-

Wina, cydry, sery :

Dom Bliskowicie, Winnica Płochockich, Winnica Miłosz w Łazie, Winnica Srebrna Góra, Wzgórza Trzebnickie, Winnica Turnau, Winnica Sant Vincent, Winnica Nad Jarem, Winnica Sandomierska, Cydr Ignaców, Kwaśne Jabłko, Tradycyjne Cydry Trzebnickie
———-
Organizator: Akademia Kulinarna SPOT. to EAT, Restauracja SPOT., Magazyn Wino